Παρασκευή, 10 Απριλίου 2009

Το ξέρετε ότι στην Ελλάδα υπάρχει αξιοολόγηση πανεπιστημίων;

«Έγιναν αναφορές στην αξιολόγηση, γι’ αυτό που εμείς κάνουμε πράξη. Γιατί γίνεται πράξη η αξιολόγηση. Είναι προτεραιότητα η αξιολόγηση. Είναι εργαλείο βελτίωσης της ποιότητας. Συνδέσαμε τη χρηματοδότηση των μεταπτυχιακών με την αξιολόγηση. Πετύχαμε σε σχετικά σύντομο χρόνο να αξιολογούνται πάνω από 160 τμήματα ΑΕΙ. Να έχει ξεκινήσει ήδη η εξωτερική αξιολόγηση με επιτυχία.»

Αυτά λέει ο πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής στη βουλή στις 23 Ιανουαρίου 2009. Η αξιολόγηση στην οποία ανφέρεται ο πρωθυπουργός αποτελεί την εφαρμογή του νόμου για την αξιολόγηση που ψηφίστηκε τον Ιούλιο του 2005 επί της κας Γιαννάκου. Σε αυτό το νόμο προβλέπεται η εσωτερική αξιολόγηση(που πραγματοποιείται από το ίδιο το τμήμα) και η εξωτερική αξιολόγηση (που πραγματοποιοείται απο ακαδμαϊκούς που δεν έχουν σχέσεις με το τμήμα).

Σχετικά με την εσωτερική αξιολόγηση:
1. Το ότι έχει πραγματοποιηθεί σε 160 τμήματα σχεδόν 4 χρόνια μετά την ψήφιση του νόμου δεν είναι κατόρθωμα... Έπρεπε να έχει πραγματοποιηθεί σε ΌΛΑ τα τμήματα και σε ΌΛΑ τα πανεπιστήμια. Αν ΈΝΑ τμήμα δεν έχει συντάξει έκθεση εσωτερικής αξιολόγησης, τότε αυτό είναι έλλειμμα.
2. Ακόμα, όμως, και αυτή η εσωτερική αξιολόγηση που έχει γίνει σε αυτά τα 160 τμήματα, μάλλον δεν έχει κανένα νόημα, αν είναι σχεδόν αδύνατον για κάποιον να αποκτήσει πρόσβαση σε αυτές τις εκθέσεις. Εγώ ψάχνοντας στο διαδίκτυο βρήκα μόνο ΜΙΑ έκθεση εσωτερικής αξιολόγησης και συγκεκριμένα του τμήματος πληροφορικής του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης. Αν κάποιος καταφέρει να βρει κάτι παραπάνω, παρακαλώ, ας μου το ανάφερει...
3. Σε αυτή τη μοναδική αξιολόγηση που βρήκα υπήρχαν πράγματι αρκετά στοιχεία τα οποία φαίνονται χρήσιμα. Χρειάζεται, όμως, ακόμα σε αύτή την αξιολόγηση να υπάρχει πρώτον μία σύνοψη αυτής της έκθεσης, ώστε να μη χρειάζεται κάποιος να διαβάζει 80 σελίδες για κάθε τμήμα, και δεύτερον μία συνολική βαθμολόγηση της ποιότητας του κάθε τμήματος, η οποία παρ΄όλο που ασφαλώς δεν θα μπορεί να είναι απόλυτα αντικειμενική θα επιτρέπει, όμως, τουλάχιστον τη σύγκριση μεταξύ των πανεπιστημίων. Μόνο με αυτό τρόπο θα μπορεί η ακαδημαϊκή κοινότητα, οι φοιτητές, οι μαθητές και οι παράγοντες της αγοράς να ξέρουν πάνω κάτων τι τους γίνεται...
4. Ο πρωθυπουργός αναφέρει ότι έχει συνδεθεί η χρηματοδότηση των μεταπτυχιακών με την αξιολόγησή τους. Αυτό ασφαλώς είναι ένα θετικό στοιχείο, αλλά αναρρωτιέμαι πως είναι δυνατόν να συμβαίνει κάτι τέτοιο τη στιγμή που πάρα πολλά τμήματα δεν έχουν ακόμη αξιολογηθεί...

Σχετικά με την εξωτερική αξιολόγηση:
Εδώ δεν έχω τόσα πολλά να πω... Έχει γίνει εξωτερική αξιολόγηση σε 5 τμήματα. Προσέξτε όχι 5 πανεπιστήμια ουτε 5 σχολές, σε 5 τμήματα... (για επιβεβαίωση)Μετά από 4 σχεδόν χρόνια ισχύος του νόμου που προβλέπει την εξωτερική αξιολόγηση, αυτή έχει πραγματοποιηθεί σε 5 τμήματα και αυτό το χαρακτηρίζει ο πρωθυπουργός επιτυχία... Θλιβερό βέβαια είναι και το γεγονός ότι σε αυτές τις δηλώσεις του κ. Καραμανλή σχετικά με τη αξιολόγηση, ενώ ισχύουν όλα αυτά που περιέγραψα η απάντηση του κ. Παπανδρέου εξαντλήθηλε στα εξής:
«
Μιλάτε για αξιολόγηση στην παιδεία. Μας κοροϊδεύετε; Όταν δεν υπάρχει αξιοκρατία, πώς θα υπάρξει αξιολόγηση; Θα αξιολογούνται τα επιστημονικά ή τα κομματικά προσόντα των εκπαιδευτικών, κύριοι της Νέας Δημοκρατίας;»

Πρέπει κάποια στιγμή να αποφασίσουμε όλοι μας ότι πρέπει είτε να εφαρμόζονται οι νόμοι είτε να μην υπάρχουν... Δεν είναι δυνατόν να έχουμε νόμους για πλάκα...

Και είναι επίσης καιρός να ξεχωρίσουμε τους σκάρτους από τους καλούς ανθρώπους παντού σε όλο το δημόσιο τομέα μας, αλλά ακόμα περισσότερο στα πανεπιστήμια. Δεν είναι δυνατόν να αφήνουμε τους τεμπέληδες χωρίς καμία κύρωση (έστω και ηθική) και τους καλούς χωρίς καμία ανταμοιβή... Με αυτό τον τρόπο είναι που θα καταλήγουν σιγά σιγά όλοι τεμπέληδες και σκάρτοι...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου