Τρίτη, 27 Ιανουαρίου 2009

Οι θέσεις του ΠΑΣΟΚ για την παιδεία

• Δημόσιο, αποτελεσματικό, άριστο σχολείο που μειώνει δραστικά το κόστος για τη μέση οικογένεια που
ζει στην Ελλάδα.
• Αύξηση της χρηματοδότησης για την Παιδεία με στόχο το 5% του ΑΕΠ στο τέλος της τετραετίας
• Από τον πρώτο χρόνο, αύξηση κατά 1 δισ. Ευρώ των δαπανών για την παιδεία
• Σύγχρονες υποδομές, πληροφορική και νέες τεχνολογίες παντού, από το σχολείο έως το
Πανεπιστήμιο.
• Ουσιαστική αύξηση των αμοιβών των εκπαιδευτικών σε συνδυασμό με την επιμόρφωση και την
αξιολόγησή τους.
• Απόκτηση πιστοποιητικού επάρκειας στη χρήση του διαδικτύου και γλωσσομάθειας μέσα από το
σχολείο.
• Φορητός υπολογιστής και δωρεάν γρήγορη πρόσβαση στο διαδίκτυο για κάθε μαθητή.
• Επέκταση του Ολοήμερου σχολείου σε όλα τα σχολεία της χώρας μέσα στην επόμενη τετραετία.
• Σύγχρονο σύστημα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης για παιδιά με αναπηρία
• Εθνικό απολυτήριο μετά από γενικές και αντικειμενικές εξετάσεις.
• Για κάθε νέο που παίρνει Εθνικό Απολυτήριο, εγγυημένο ποσό από το κράτος στο ύψος του κόστους
σπουδών. Το ποσό αυτό θα κατευθύνεται στο δημόσιο ίδρυμα που θα τους δέχεται.
• Αυτόνομα και αυτοδιοικούμενα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, με ισχυρή κρατική χρηματοδότηση, μηχανισμούς
κοινωνικής λογοδοσίας, αξιολόγησης και ελέγχου.
• Όλα τα συγγράμματα στο διαδίκτυο.
• Δωρεάν πρόσβαση στο γρήγορο διαδίκτυο για τους φοιτητές.

Έτσι συνοψίζει τις απόψεις του ΠΑΣΟΚ για την παιδεία στο πρόγραμμά του. Μόλις τώρα τις μαθαίνω για πρώτη φορά, παρόλο που περιλαμβάνουν πολύ αξιόλογες προτάσεις. Ε και λοιπόν είναι μία πάρα πολύ καλή αρχή, αλλά όχι μόνο αρχή, έιναι μία πάρα πολύ καλή άποψη για την παιδεία, ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι προτείνεται από το ένα από τα δύο κόμματα εξουσίας. Είναι συγκεκριμένη, προς τη σωστή κατεύθυνση και με σημαντικά βήματα προς τα μπροστά.

Είναι προφανές ότι διαφωνώ με πολλά από όσα λέει και στο δικό μου "παράδεισο" θα υπήρχαν πάρα πολλές διαφορετικές ρυθμίσεις από τη θέση του ΠΑΣΟΚ. Δεν μπορεί όμως να εφαρμοστούν οι απόψεις όλων ταυτοχρόνως και αυτό είναι κάτι που χρειάζεται να το θυμόμαστε ειδικά στην παιδεία. Παρ΄όλα αυτά θα κάνω κάποια σχόλια αρμητικά πριν το φιλοφρονήσω.

Το πρώτο μάλλον που πρέπει να πει κανείς είναι ότι είναι πολυ καλό για να είναι αληθινό (it is too good to be true). Όχι μόνο δηλαδή δυκολεύομαι να πιστέψω ότι θα πρότεινε ένα τέτοιο σχεδιο νόμου τελικά στη βουλή ένα κόμμα σαν το ΠΑΣΟΚ που είναι κόμμα εξουσίας (και επομένως σχετικό με συμφέροντα), αλλά δυσκολεύομαι να πιστέψω ότι δε θα κατέρρεε η χώρα από κάθε άποψη λόγω των αντιδράσεων που θα ακολουθούσαν κάτι τέτοιο... 

Έπειτα στην ουσία των προτάσεων υπάρχει το γνωστό πρόβλημα με τα πανεπιστήμια. Το ότι δηλαδή μπορεί να θέλουμε να λειτουργούν τα πανεπιστήμια με κάποιο τρόπο και με κάποιες προϋποθέσεις, και λέμε για παράδειγμα ότι τα συγγράμματα θα υπάρχουν στο διαδίκτυο. Παράλληλα όμως λέμε ότι τα πανεπιστήμια θα είναι ανεξάρτητα και αυτοδιοικούμενα. Για ποιο λόγο λοιπόν να κάτσει να αναρτήσει η διοίκηση του πανεπιστημίου όλα τα συγγράμματα στο ιντερνετ; Πώς διασφαλίζεται ότι η διοίκηση του πανεπιστημίου θα πραγματοποιήσει αυτά τα υπόλοιπα που λέει το ΠΑΣΟΚ; Θα μπορούσε να πει κανείς ο νόμος. Όπως όμως έχω πει και σε προηγούμενη ανάρτηση, νόμοι υπάρχουν για την παιδεία που δεν εφαρμόζονται... Βέβαια η αλήθεια είναι ότι οι προτάσεις του ΠΑΣΟΚ πράγματι έχουν κάτι καινούριο, την έμφαση στην αξιολόγηση που ίσως βοηθήσει σε αυτή την κατεύθυνση. Απλώς δε νομίζω ότι αρκεί αυτό για να πάψει ο πρύτανης για παράδειγμα ενός πανεπιστημίου να ασχολείται με την προβολή του και να αρχίσει να βγάζει συνεχώς το φίδι από την τρύπα.

Τέλος... Έλεος με αυτό το 5% και κυρίως (αυτό θέλω να το πω) έλεος με αυτούς του φορητούς υπολογιστές, αυτό μας μάρανε δηλαδή; Εδώ ο κόσμος καίγεται και οι άλλοι μοιράζουν λάπτοπ!!!

Πολύ καλή σκέψη και πολύ καλή πρόταση από την άλλη είναι τόσο η άποψη για το εθνικό απολυτήριο και τον τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια όσο και ο τρόπος που προτείνεται η χρηματοδότηση των ανωτάτων ιδρυμάτων. Η δυνατότητα εισαγωγής σε οποιοδήποτε ίδρυμα θέλει ο φοιτητής είναι γενικά θετικό βήμα και προς τη σωστή κατεύθυνση, μπορεί όμως να δημιουργήσει προβλήματα στην Ελλάδα εξαιτίας της έλλειψης μια έυρυθμης αγοράς εργασίας που φυσιολογικά θα ρύθμιζε την προσφορά και τη ζήτηση στο χώρο αυτό από μόνη της (είναι ένα μεγάλο θέμα που χωρεί πολύ ανάλυση και ίσως θίξω κάποια φορά ειδικά)*1. Πιστεύω αυτή η μεταρρύθμιση θα εξάλειφε κάποια τμήματα σχολών που υπάρχουν απλώς για αυτούς που δεν κατάφεραν να πετύχουν στις εξετάσεις και θα συνέβαλλε στο να θυμηθούμε οτι το πανεπιστήμιο δεν είναι κάτι υποχρεωτικό αλλά μία επιλογή που μπορεί για κάποιους να μην είναι η καλύτερη. Ακόμα η εξάρτηση της χρηματοδότησης των σχολών από τους φοιτητές που προσελκύουν και από τα αποτελεσμάτα και την ποιότητα που παράγουν*2 είναι σημαντικό βήμα μπροστά, γιατί είναι από τους μόνους τρόπους να ασχοληθούν πράγματι τα πανεπιστημία με τη δημιουργία των απαραίτητων συνθηκών, ώστε να επωφελούνται οι φοιτητές όσο γινεται περισσότερο, και να ασχοληθούν πράγματι και με την επίτευξη σημαντικών επιστημονικών αποτελεσμάτων.    

Υπάρχει καμία περίπτωση αυτά να εφαρμοστούν; Μάλλον όχι στο άμεσο μέλλον. Το ότι εκστομίζονται πάντως από κόμμα εξουσίας είναι σημαντικο...

*1 Εδώ ας σημειωθεί ότι η λάθος ρύθμιση του ποιος θα πηγαίνει σε ποιο τμήμα μπορεί να οδηγήσει σε τεραστιο μπάχαλο.
*2 Και ο Νόμος Πλαίσιο έχει αντίστοιχη ρύθμιση, αλλά αυτός δεν προβλέπει κάποια επιτροπή ή κάποιο θεσμικό όργανο που να κρίνει και να αποφασίζει την αύξηση ή τη μείωση της χρηματοδότησης, αλλά αφήνεται στον εκάστοτε υπουργό το δικαίωμα αυτό με αποτέλσμα πιστέυω να περιέλθει σε αχρησία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου